Skip to content

4 nieuwe accreditaties

Een viertal cursussen zijn geaccrediteerd.

1 Lichaamsgerichte interventies:

Deze cursus helpt psychotherapeutisch werkende behandelaren om, naast hun verbale gesprekstechnieken, ook interventies te gebruiken die zich specifiek richten op het lichamelijke domein en op het grensgebied tussen lichaam en cognitie. Door deze interventies wordt de cliënt zich meer bewust van de signalen van het lichaam en krijgt zij/hij meer zicht op de wisselwerking tussen lichaam en geest. Deze lichaamsgerichte interventies kunnen van belang zijn bij:

cliënten die hun eigen emoties en behoeften onvoldoende kunnen voelen en/of onvoldoende kunnen verwoorden;

cliënten die moeilijk grenzen kunnen voelen, stellen en/of aanvaarden;

cliënten die moeilijk contact maken met hun eigen lichaam. De interventies kunnen succesvol worden ingezet bij de behandeling van angststoornissen, depressieve klachten, PTSS, stress, gehechtsheidsproblematiek en wanneer er sprake is van emotionele verwaarlozing.

https://www.rino.nl/cursus/lichaamsgerichte-interventies-basis

2 Gedragstherapeutisch Werker:

Bij de VGCt® bestaat sinds 2002 de mogelijkheid zich te laten registreren in het register Cognitief Gedragstherapeutisch Werker (CGW, voorheen Gedragstherapeutisch Medewerker, GM). Dit register is bedoeld voor hulpverleners met een HBO opleiding, die samenwerken met een cognitief gedragstherapeut en onder diens verantwoordelijkheid gedragstherapeutische technieken uitvoeren. Een onderdeel van dit opleidingstraject is een cursus van 48 uur theoretisch-technisch onderwijs. In deze post HBO cursus krijgt men de kennis en leert men de basisgedragstherapeutische vaardigheden die een cognitief gedragstherapeutisch werker VGCt® nodig heeft, conform de (theorie)eisen van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve therapie (VGCt). De cursus kan een eerste onderdeel vormen van het traject om zich te later registreren tot Cognitief Gedragstherapeutisch Werker VGCt®. Het totale traject bestaat uit de cursus en een hieropvolgend, zelf te regelen, supervisie traject tijdens cognitief gedragstherapeutische werkzaamheden. Voor de andere eisen en voorwaarden (vooropleiding, werksetting) verwijzen wij u naar de website van de VGCt.

https://www.rino.nl/cursus/opleiding-cognitief-gedragstherapeutisch-werker-vgct-r

3 Emotie Regulatie Training:

Oplopende spanning, uitgelaten blijdschap, ontploffingen van boosheid, passiviteit als gevolg van somberheid…. Emotie regulatie problemen komen veel voor, soms gerelateerd aan psychiatrische aandoeningen, soms als gevolg van ontoereikende coping. Veel trainingen die helpen om meer controle te krijgen over emoties zijn cognitief te moeilijk voor zwakbegaafde / licht verstandelijk beperkte cliënten. In deze cursus maakt u kennis met een variant die ontwikkeld is voor gebruik bij clienten met een lager IQ. Zowel individueel als in groepen bruikbaar.

https://www.rino.nl/cursus/emotie-regulatie-training-ert-bij-mensen-met-een-laag-iq

4 Transculturele behandelaspecten:

  • de invloed van migratie: gevolgen van migratie, 1e, 2e en 3e generatieproblematiek, transculturele begrippen;
  • intake: heteroanamnese en genogram, taal en tolk, omgaan met emoties, misverstanden, irritaties en valkuilen, seksualiteit en taboes;
  • diagnostiek: somatische klachten; depressiviteit, gedrags-, aanpassings- en persoonlijkheidsstoornissen, acculturatieproblematiek, psychosen en bijkomende culturele uitingsvormen;
  • behandelaspecten: botsingen in benadering, diagnostische dilemma’s, individu of systeem, therapeutische prioriteiten, de positie als behandelaar, machteloosheid;
  • traditionele geneeswijzen, niet-westerse geneeswijzen, bezetenheid, winti, geesten, zwarte magie, geloofsverklaringen;
  • beeldvorming: oordeel, vooroordeel, racisme, discriminatie, eigen waarden en normen en therapeutische keuzes.

https://www.rino.nl/cursus/transculturele-behandelaspecten

Meer berichten

Nieuwe accreditaties van Forta opleidingen

1 Contextuele therapie – Poppetjes als taal: De Basiscursus Contextuele Therapie is bedoeld om naast verbale therapie en begeleiding ook spelmateriaal te gebruiken als taal. Het spelmateriaal bestaat uit poppetjes,

Lees verder
Back To Top